سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طواف دل

 باشگاه جوانی برنا/برخی از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر بر روی سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های خبری متمرکز شدند و هر کدام با شیوه‌ای خاص برای این‌که سایت یا وبلاگی را تبدیل به یک شبکه اجتماعی کارا کنند، اقدام به طراحی آیکون‌ها و نشانه‌هایی برای اضافه کردن مطلب مربوطه به این شبکه کردند. به این شکل که کاربران بدون دردسر می‌توانند یک شبکه اجتماعی از خوانندگان مطلب‌شان بسازند و با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنند.

در کشور ما هم برخی وبلاگ‌ها و سایت‌های غیر رسمی از این نشانه‌ها استفاده می‌کنند، اما در کنار آن‌ها برخی شبکه‌های خبری معتبر نیز از این نشانه‌ها استفاده می‌کنند که تصویر زیر برخی از آن‌ها را نشان می‌دهد.

 






 

به همین دلیل برای روشن شدن موضوع مجاز بودن این نشانه‌ها در سایت‌ها، گفت وگویی با مهدی صرامی داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

"مهدی صرامی" معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره این‌که آیا استفاده از آیکون‌های اضافه کردن به بالاترین، فیس بوک و توییتر که در برخی سایت‌ها رواج دارد، مجاز است یا خیر، می‌گوید: واقعیت این است که این اتفاق غیرمجاز است؛ اما در رابطه با آن هنوز قانونی تدوین نشده است. اگر توجه داشته باشید، خیلی از سایت‌ها در حال ترک و پاک کردن این پیوندها هستند، به ویژه پیوند سایت‌‌هایی که به عنوان ضد انقلاب شمرده می‌شوند، مثل سایت بالاترین که لینک‌های آن از بیشتر سایت‌ها حذف شده است.


وی تاکید می‌کند: چون سایت‌های توییتر و فیس‌بوک فیلتر شده‌اند، تبلیغ برای آن‌ها غیرمجاز است و برای آن‌ها در "فهرست مصادیق محتوای مجرمانه" که می‌توانید این فهرست را در سایت "پیوندها" بخوانید، مصداق پیدا می‌شود؛ 1. تبلیغ به نفع حزب، گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلام ( بند 9 ماده 6 قانون مطبوعات)، 2. نقل مطالب از نشریات و رسانه‌ها و احزاب و گروه‌های داخلی و خارجی منحرف و مخالف اسلام به نحوی که تبلیغ از آن‌ها باشد. (بند 9 ماده 6 قانون مطبوعات) و 3. تبلیع به نفع گروه ها و سازمانهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران (ماده 500 قانون مجازات اسلامی). این مصادیق را می‌توان به سایت‌های مذکور ربط داد، اما تشخیص این مفاد، مستلزم حکم دادستان است.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بر فرهنگ‌سازی و جایگزین کردن سایت‌هایی به جای فیس‌بوک و توییتر تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد: نمونه‌های داخلی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک را باید تقویت کرد تا اتفاقاتی نظیر این نیفتد، در حال حاضر بیشتر با توصیه رفتار می‌شود، ولی اگر این موضوع به صورت جدی پی‌گیری شود، حتما برخوردهایی خواهد شد. اگر رسانه‌ها در راستای رسالت رسانه‌ای‌شان درباره این موضوع فرهنگ‌سازی کنند و از سایت‌ها و مسوولان مطالبه داشته باشند، موضوع سریع‌تر جلو می‌رود تا تبلیغی برای سایت‌هایی که منشأ ضد انقلاب دارند (اوباما و هیلاری کیلینتون بارها اعلام کردند که فیس‌بوک و توییتر سایت‌هایی مبتنی بر سیاست‌های آمریکا هستند)، نشود.


نوشته شده در چهارشنبه 90/2/28ساعت 2:20 عصر توسط دلدار نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ